ZSUHiG --> Szkolne Koło Dziennikarskie --> Na tropach kultury

Na tropach kultury

E-mail Print
There are no translations available.

SKD na tropach kultury

W marcu 2012 r. pani Iwona Marek (wraz ze Szkolnym Kołem Dziennikarskim i miłośnikami sztuki) zorganizowała kilka „wyjść kulturalnych". Na początek udaliśmy się na wystawy: fotografii Tadeusza Bachowskiego i malarstwa Grzegorza Mroczkowskiego w Galerii Sztuki Współczesnej. Bachowski podróżując po Włoszech, Monte Carlo i Lazurowym Wybrzeżu uwieczniał krajobrazy, sytuacje z życia codziennego, budynki na czarno-białych zdjęciach. Szczególną uwagę skupił na jednym ze środków lokomocji - rowerze. Zdjęcia te wzbudziły duże zainteresowanie naszego Koła. Bo jak tu pozostać obojętnym wobec magii czarno-białych fotografii... Akwarelowe dzieła Grzegorza Mroczkowskiego nie przypadły nam do gustu. Oglądane przez nas obrazy opierały się na prostych pociągnięciach mało wyrazistymi kolorami. Dominowały głównie paski, kratki, parabole - co wywołało niemiłe skojarzenia matematyczne ;)

Na kolejną wystawę udaliśmy się do Przemyskiej Biblioteki Publicznej. Na zwiedzających czekały portrety ekstremalne Jerzego Zajchowskiego i wystawa: „Gucio - na ulicach tego świata" Marka Abramowicza. Wrażenia były... pozytywne, mimo iż niektóre zdjęcia wzbudziły strach u jednej z oglądających. Artyści uwiecznili portrety ludzi różnych ras i narodowości, a także wnętrza budynków, ulice, stadion piłkarski na czarno-białych i kolorowych fotografiach.

100_9203_443x640Zaintrygowani seledynowo otynkowanym budynkiem Muzeum Historii Miasta, w niedzielne popołudnie udaliśmy się do kamienicy, która swego czasu była własnością rodu Bystrzyckich, po to, aby uzupełnić naszą wiedzę o bogatej historii Przemyśla. Uff... pięć kondygnacji, w tym dwa piętra piwnic. Nie czuliśmy jednak zmęczenia i oceniliśmy tę wystawę jako bardzo interesującą. Mieliśmy okazję podziwiać stałe eksponaty muzealne. Starodawne zdjęcia miasta, militaria, przedmioty codziennego użytku, stroje wyjściowe sprzed kilku wieków - to tylko niektóre atrakcje czekające na zwiedzających. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się wystawa biżuterii i atelier fotograficzne Bernarda Hennera. W podziemiach muzealnych można było obejrzeć przedmioty „używane" ;) przez ludzi pierwotnych, tj. broń, futra, talizmany, kamienie.

Kolejną „wycieczką" była wizyta w Muzeum Archidiecezjalnym. Z całą pewnością zapadnie ona w pamięć uczestnikom tej wyprawy kulturalnej, a to za sprawą przesympatycznej siostry zakonnej, która już od progu serdecznie nas przywitała. Kolejno zwiedzaliśmy aule wystawowe, z ciekawością słuchając opowiadań naszej przewodniczki. Mogliśmy też zobaczyć zabytkowe ołtarze, tabernakulum, szaty liturgiczne i tapiserie (gobeliny). Ponadto obejrzeliśmy wiele niezwykle cennych obrazów. W końcowej fazie zwiedzania weszliśmy do sali poświęconej bł. Janowi Pawłowi II. Znalazło się tam bardzo dużo pamiątek po papieżu, dary od wiernych i archiwalne zdjęcia, m. in. fotografia Jana Pawła II z pandą, z którą wiąże się ciekawa historia... W międzyczasie, oprowadzająca nas, siostra zakonna opowiedziała dzieje budynku, miasta i eksponatów.

Ostatnią marcową atrakcją była wizyta w siedzibie radia FARA. Mieliśmy okazję szczegółowo obejrzeć całe studio i posłuchać historii radia. Ksiądz Dariusz Szylar, dzięki uprzejmości którego mogliśmy odwiedzić rozgłośnię, zachęcał do pracy w charakterze wolontariuszy. W czasie pobytu w siedzibie radia nasze Koło mogło wczuć się w rolę nadających audycję, chociażby poprzez zakładanie profesjonalnych słuchawek J Czas spędzony w rozgłośni szybko minął i powróciliśmy do codzienności.

Zgodnie orzekliśmy, że były to pouczające wizyty i w pełni spełniły nasze oczekiwania.

No i najważniejsze! - Dowiedzieliśmy się na czym polega dziennikarstwo kulturalne.

Tekst: K.S. [SKD]

Przeszukaj stronę

Polish (Poland)English (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)